Winterwonderland - Reisverslag uit Waterloo, Canada van Milou - WaarBenJij.nu Winterwonderland - Reisverslag uit Waterloo, Canada van Milou - WaarBenJij.nu

Winterwonderland

Blijf op de hoogte en volg Milou

16 Januari 2016 | Canada, Waterloo

Weer een kleine update vanuit Winterwonderland! Het gaat nog steeds heel goed, zowel met school als met leuke dingen. De oriëntatie was voorbij deze week en na een weekend waarin ik de ijshockeyers van het universiteitsteam heb aangemoedigd en naar de bioscoop ben geweest met een paar meiden uit mijn gebouw begon school op maandag weer.
Deze week heb ik in plaats van een beschrijving van dag tot dag een paar leuke (dat moet nog blijken natuurlijk) feitjes onder elkaar gezet die me opvallen of blij maken.

Funny fact #1: Naast dat ik met andere studenten nieuwe vriendschappen maak heb ik er al ééntje die wel heel bijzonder is: mijn grote vriend Squirrel! Misschien is het al langsgekomen op een foto maar ik heb een grote boom recht voor mijn raam, waar ik bijna elke dag een dikke eekhoorn langs zie komen. Vooral als de sneeuw wat gesmolten is
komt ie op zoek naar voedsel en soms kijken we elkaar voor een moment recht aan haha.

Funny fact #2: Sneeuwsneeuw en nog eens sneeuw. De afgelopen dagen sneeuwde het bijna elke dag! Maar de temperatuur schommelt nogal. Soms is het -16 en vandaag was het bijvoorbeeld weer boven nul, waardoor de wegen veranderen in een modderige blub en nattigheid. Ik heb nog geen sneeuwpop gemaakt helaas omdat de sneeuw wat droog is, maar af en toe zie ik er wel eentje staan en het is een leuk gezicht :) Het koude weer zorgt dat ik en mijn thermoleggings ook onafscheidelijk zijn geworden, je hebt het namelijk echt wel nodig. Maar ik heb nog
weinig last van de kou, mijn simpele Vero Moda winterjas en Primark handschoenen beschermen me tot nu toe wonderbaarlijk goed!

Funny fact #3: De campus hier heeft zelfs een eigen politie! Ik verbaasde me hier echt over. De eerste oriëntatiedag kwam er een agente vertellen over de bezigheden van de campuspolitie
en we werden verplicht om het alarmnummer in onze telefoon te zetten (in case of emergency). Het is wel een fijn gevoel dat je af en toe een politieauto rond ziet rijden, vooral als ik 's avonds na college nog naar huis loop. Is overigens maar vijf minuutjes ongeveer dus maak je niet druk.

Funny fact#4: In een soort opwelling heb ik bedacht dat ik dit semester ga squashen! Met nul ervaring leek het me verstandig om met een beginnersklas te beginnen ;) Samen met een andere jongen heb ik vanaf woensdag elke week squashles, wat hopelijk veel plezier gaat opleveren. Ik kan een racket bij het sportcentrum huren of een nieuwe kopen, ik twijfel nu nog even wat het makkelijkste is want dat ding moet wel terug mee in m'n koffer. Het is gelukkig heel goedkoop om te sporten hier (sommige dingen zijn zelfs gratis).

Funny fact #5: Afgelopen weekend ben ik ook met een paar anderen naar het centrum van Waterloo en Kitchener geweest. We kwamen tot de conclusie na een korte wandeling dat uptown Waterloo eigenlijk uit één leuke straat bestaat en het daarbuiten behoorlijk rustig is. Je kunt echt merken dat het een studentenstad is, omdat het rond de campus wemelt van de studenten en bussen en je in het centrum helemaal niet zoveel mensen treft. In Kitchener was het iets drukker en het is ook een grotere plaats. Op het centrale pleintje van zowel Kitchener als Waterloo is een openbare schaatsbaan, dus als het weer het toelaat gaan we zeker nog een keer schaatsen! Een mini geschiedenislesje is dat er na de Eerste
Wereldoorlog enorm veel Europeanen naar Canada trokken, wat Kitchener de naam New Berlin opleverde. De invloed van de Duitse cultuur is nog goed te merken als je in het centrum rondloopt. Er is elk jaar een enorm Oktoberfest (kaartverkoop start al over twee maanden, je kunt maar beter op tijd zijn!) en overal vindt je Duitse namen, winkels of foto's uit de tijd dat het hier nog nog een andere naam droeg. We hebben zelfs een winkeltje bezocht met traditionele klederdracht als Lederhosen, met achter de kassa een Duitse vrouw in Dirndl, heel leuk!
De invloed is ook te zien aan de bouwstijl die vergelijkbaar is met Europese steden. Maar in een dag heb je het meeste van de twee plaatsen wel gezien, dus tripjes gaan volgende keer
wat verder weg denk ik.

Funny fact #6: De snelwegen hier hebben op sommige delen een aparte rijbaan voor auto's met meerdere personen erin, nog nooit gezien! Dit is een regel om carpoolen te bevorderen en de doorstroom op de wegen te versoepelen. De boetes voor het onterecht gebruik van deze rijbaan zijn 300 dollar, wat grappige situaties oplevert van bestuurders die een dummy pop op de bijrijdersstoel zetten om de politie te misleiden. Dit vertelde Vino me, een soort-van-familielid die ik afgelopen donderdag bezocht. Na mailcontact hadden we afgesproken dat ik naar Milton zou reizen (ongeveer anderhalf uur met de bus vanaf de universiteit) en ik heb een hele leuke dag gehad! Vino vertelde honderuit over de omgeving en na een rondleiding door het huis en een lunch heb ik een deel van de regio gezien. Met de auto hele steile heuvels opgereden (die heten hier escarpments, te vergelijken met de heuvels in Zuid-Limburg), door leuke dorpjes en uiteindelijk helemaal naar Lake Ontario. Het weer was helaas niet super maar het uitzicht alsnog heel mooi! Ook kwam ik er achter dat de duurste snelweg ter wereld tussen Toronto en Hamilton ligt, wat betekent dat je hier het meest aan tol kwijt bent. Toen we er vanaf een viaduct een blik op wierpen was ik ook niet verbaasd dat ie zo goed als leeg was.

Funny fact #7: Vino nam me ook mee naar een Nederlandse supermarkt. Dat was zo leuk om te zien! Er zitten er meerdere in deze regio. Het betekent overigens niet dat het personeel of de naam Nederlands is (The Dutch Shop is zeer origineel haha) maar de etenswaren des te meer. Letterlijk alles kun je er krijgen! Van de Ruijter hagelslag tot kaas en cd's van André Rieu. Dus mocht ik nu echt heel erg de dropjes gaan missen, weet ik nu waar ik moet zijn.

Funny fact #8: Niet heel funny maar ik ben er zelf wel blij mee dat ik tot nu toe best goed gekookt heb. Het boodschappen doen vergt even wat planning en tijd, maar het is fijn als je je eigen gerechtjes kunt maken of met wat mensen samen kunt eten. Toen ik aankwam had ik niet verwacht dat het zou lukken om elke keer te koken (keuken was leeg) maar met
wat basisdingen en materialen kom je al snel heel ver! Natuurlijk eten we ook wel eens buiten de deur, je hoeft namelijk maar een stap te zetten of je vindt tientallen restaurantjes of afhaalgelegenheden. Maar ik wil niet al te dik weer thuiskomen dus dat lijkt me niet verstandig om elke dag te doen ;)

Misschien volgende keer een vervolg op de lijst of ik verzin weer iets anders om over m'n belevenissen te schrijven. Morgen (zaterdag) ga ik naar de st. Jacobs markt net buiten Waterloo, waar elk weekend tientallen eetkraampjes staan en een vlooienmarkt wordt gehouden. Zondagavond ga ik op de universiteit naar een concert, dus wordt een heel leuk weekend!

Groetjes en liefs,
Milou

p.s. Oja ik heb ook weer een paar foto's toegevoegd, al zijn ze niet allemaal van de beste kwaliteit. En als jullie willen kun je ergens aanmelden voor de mailinglijst dan krijg je automatisch een mailtje bij een nieuw verslag ;)

  • 16 Januari 2016 - 12:22

    Tieske:

    Je schrijft heel leuk, Milou! En ook leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! (soort-van-familie? :P )

  • 18 Januari 2016 - 09:52

    Grumpy Bear:

    Hoi Milou, inderdaad heel leuk om te lezen allemaal, zo doen we als volgers 'en passant' ook nog wat cultuurkennis op. Je bent actief bezig en maakt het een en ander mee. Als het zo door gaat heb je straks een heel boek geschreven.... In elk geval leuk voor ons in Nederland en voor jou als herinnering later. Nog veel positieve belevenissen toegewenst en tot weer..... groet van Grumpy Bear.

  • 23 Januari 2016 - 11:16

    Petri Van Kuyck:

    Ha Milou.
    Wat is het leuk om jou belevenissen te lezen! Ik ben al benieuwd naar je volgende verslag :-)
    Veel plezier en succes met je colleges!

  • 23 Januari 2016 - 19:27

    Carla Senders:

    Toppie Milou, weer leuk om op de hoogte te blijven van je wel en wee!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 4722

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 10 Mei 2016

Mijn exchange

Landen bezocht: