Welcome! - Reisverslag uit Waterloo, Canada van Milou - WaarBenJij.nu Welcome! - Reisverslag uit Waterloo, Canada van Milou - WaarBenJij.nu

Welcome!

Blijf op de hoogte en volg Milou

04 Januari 2016 | Canada, Waterloo

Welcome to Waterloo! Die zin heb ik afgelopen dagen meerdere keren langs horen komen. Tegelijkertijd voor alle lezers (jullie) welkom om mijn blog!
Ik ga proberen af en toe mijn ervaringen te delen, zodat jullie een beetje op de hoogte blijven en ik het later terug kan lezen. Dus ga er maar even voor zitten, want hier volgt een verslag van de eerste dagen.

2 Januari
Na een goede nacht vroeg op en op weg naar Schiphol. Nog zo veel mogelijk gegeten voor de vlucht omdat ik normaal misselijk wordt op lange vluchten, dus met een volle buik het vliegtuig in. Gelukkig geen lange rijen bij het inchecken of de douane. De vlucht ging heel soepel, ondanks bijna een uur vertraging in Amsterdam. Ik zat naast een jongen en een meisje die heel vriendelijk waren. Gek genoeg had ik nog steeds trek en heb ik gewoon aangenomen wat er geserveerd werd. Na het lezen van de krant (delen ze gratis uit), wat slapen en een film landen we al op Toronto Pearson International Airport. Het was behoorlijk rustig op het vliegveld, waardoor de douane ook weer zo voorbij was en mijn koffer na vijf minuten de band oprolde, opluchting! Ik kocht een ticket voor de bus, ik had de tijden thuis al opgezocht. In de bus ontmoette ik nog drie studenten die ook richting Waterloo gingen dus de twee uur waren snel voorbij. Toen ik rond zeven uur 's avonds aankwam in Waterloo was het helaas al donker. Gelukkig was de straat waar mijn complex staat makkelijk te vinden. Na een aantal keer bellen kwam er eindelijk iemand om mijn kamerdeur te openen, waar ik de nacht mocht doorbrengen voor ik de volgende dag mijn sleutel zou ophalen. Na wat spullen te hebben uitgepakt ging ik snel slapen want reizen is altijd vermoeiender dan je verwacht!

3 Januari
Deze ochtend startte vroeg, omdat we om tien uur al op de universiteit moesten zijn voor een introductie. Nu het licht was kon ik me een beetje oriënteren. Niet onbelangrijk: het sneeuwt! Er ligt hier ongeveer een dertig centimeter sneeuw, maar de meeste voetpaden en wegen zijn gewoon schoon. De overgang met Nederland in temperatuur viel gelukkig mee. Ik ontmoette mijn 'unitmate', een lief meisje uit Zuid-Korea die de kamer naast mij heeft en waarmee ik een badkamer deel. Samen gingen we naar de introductie toe, waar we nog veel meer studenten tegen kwamen. Ik had echt verwacht dat er veel meer internationale studenten zouden zijn, maar het was slechts één collegezaal van ongeveer 100 mensen! Of er waren er veel nog niet aangekomen (een introductie op zondag is niet wat je verwacht) of er zijn simpelweg niet zoveel internationale studenten die in de winter starten. Deze lange dag bestond uit veel algemene en nuttige informatie, een lunch met pizza en kennismakingsspelletjes.
Om twee uur moest ik de sleutel van mijn kamer ophalen zodat ik niet afhankelijk was van iemand om de deur voor me open te doen. Het kantoortje is een typisch Canadees gebouw van hout met een gezellige open haard en een ontspanningsruimte met pooltafel etc. Ik heb meteen de Nederlandse klompjes aan mijn sleutel gemaakt;)
Daarna wandelde ik naar Bridgeport Plaza, waar een supermarkt ect. zit. Ik had al wat kleine winkeltjes in de buurt ontdekt, maar ik wilde wat meer inkopen doen en een wandeling was wel welkom na al het zitten. De terugweg was ik iets minder positief gestemd omdat de tassen toch wel erg zwaar waren en de weg omhoog liep. Maak je maar niet druk dat ik geen boodschappen kan doen, bijna alle winkels zijn hier 24 uur per dag 7 dagen per week geopend (!). Voor noodgevallen zit er op vijf minuten lopen ook een winkel.
Ik at 's avonds met Jinah (mijn buurmeisje) en ik ben heel blij met haar als unitmate. Ze is in vele opzichten hetzelfde als ik en we kunnen goed met elkaar opschieten. Is ook wel zo fijn als je samen een badkamer deelt en letterlijk elk geluidje hoort (dunne muren?). Verder is het complex waar ik zit oud, maar dat was ook de verwachting, en niet al te schoon. Maar tot nu toe ben ik heel blij met mijn keuze, want het is erg gezellig om in de kelder met anderen te kletsen (nu komt iedereen vooral voor het internet naar de kelder) en mijn verdieping is heerlijk rustig tot nu toe.

4 Januari
Vanochtend weer vroeg wakker, ik denk dat ik even moet wennen aan de nieuwe tijd. Vandaag eindelijk een beetje normaal ontbeten omdat ik gister vanalles had gekocht. De supermarkten hier zijn helaas wel duur (een doosje groene thee kost minimaal 6 dollar, dat is vier euro!) dus ik verwacht niet elke dag zelf te koken. En daarin ben ik niet de enige, ik heb nog weinig studenten gesproken die zelf kookten. Er is meer dan genoeg aanbod zowel op de campus als daarbuiten. Dus mijn training om masterchef te worden laat ik waarschijnlijk even varen ;)
Vandaag is het ongeveer min 15 graden (KOUD!) maar erg mooi zonnig. De komende dagen wordt het iets minder koud maar alle Canadezen maken er grapjes over en eigenlijk valt het me wel mee.
Om half tien hadden we een Campus Tour, dit was een onderdeel van het oriëntatieprogramma. Ondanks dat ze bij de organisatie onze inschrijvingen niet hadden meegekregen konden we direct meedoen. De campus hier is ongelofelijk groot, ik denk het driedubbele van de High Tech Campus in Aalst ongeveer. Maar ik heb veel informatie gekregen over de belangrijkste gebouwen en heb een beetje een idee van waar ik voor mijn lessen moet zijn. Er zijn veel tunnels en bovengrondse gangen waardoor je de kou deels kunt ontwijken. Tot nu toe is het super leuk op de universiteit, vandaag was het erg levendig en er zijn enorm veel faciliteiten om het studenten zo fijn mogelijk te laten hebben. Er is zelfs een speciaal gebouw waar je gewoon kunt zitten, eten en kletsen met muziek op de achtergrond en zitzakken enzo. Ook niet gewend in Tilburg ;)

Straks mijn eerste college, ben erg benieuwd! Het is gisteren al een paar keer genoemd dat het academische niveau best hoog is en dat het studentenleven heel zwaar kan zijn. Tegelijk wordt je van alle kanten gestimuleerd om bij een van de 300 clubs te gaan (van naaien, thee drinken tot goochelen) of te sporten. Ik zal jullie de komende tijd op de hoogte proberen te houden maar verwacht niet te veel want de eerste week zit vol met activiteiten en een eerste schoolweek vergt altijd best veel tijd. Tot snel!

Liefs Milou

  • 04 Januari 2016 - 19:46

    Laura:

    Fijn om te horen Milou! Klinkt super, geniet ervan

  • 04 Januari 2016 - 20:18

    Saskia:

    Ahh Milou, wat leuk om te lezen! Wat fijn dat het begin iig soepel ging en je al leuke mensen hebt ontmoet. Ben ook heel benieuwd hoe je straks je eerste colleges vindt. Heel veel plezier en geniet ervan! :)
    xxx

  • 04 Januari 2016 - 20:44

    Carla Senders:

    Ha Milou,

    Hartstikke leuk om te lezen, er schuilt een goede schrijfster in jou.
    Kan me het een en ander visueel goed voor de geest halen, ga zo door, heel leuk.
    En ook heel fijn om te horen dat de eerste indrukken zeer positief zijn.
    Have a nice time.
    Groetjes Carla

  • 04 Januari 2016 - 22:27

    Grumpy Bear:

    ha Milou, how are you today!?
    fijn dat je dit allemaal schrijft, weet ik het tenminste ook! Ik was al zo benieuwd naar al die dingen. Gelukkig lees ik geen dingen die me zorgen geven voor de komende tijd, integendeel. Ben ook wel blij dat je positief klinkt over e reis en het verloop tot nu toe. Fijn dat je een leuke unimate hebt getroffen. Succes verder en tot schrijfs. Groetjes van ons allen.

  • 04 Januari 2016 - 23:22

    Tieske:

    Heel fijn geschreven! Ik hoop op veel avontuur en plezier voor je.

  • 05 Januari 2016 - 15:23

    Rachel:

    Wat leuk om te lezen! Klinkt spannend allemaal :) Wij zeuren hier al als het 10 graden is en daar doen ze niet eens moeilijk haha!

  • 05 Januari 2016 - 19:39

    Petri Van Kuyck:

    Hoi Milou,
    Wat fijn te horen dat je het goed maakt! En wát gaaf om jouw leuke reisverslag te lezen!!!
    Geniet komende week maar van de kennismakingsrondes en de eerste oriëntatie.
    Veel plezier en succes gewenst! Heel veel groetjes! :-)

  • 06 Januari 2016 - 09:28

    Lianne:

    Hoi Milou,

    Fijn dat de reis en aankomst verder goed is gegaan. Nu wacht je nog een leuke tijd! Leuk om je verslag te lezen.
    De erwtensoep was weer lekker en ging er goed in.
    groetjes Lianne en Dick

  • 06 Januari 2016 - 16:52

    Milou:

    Dankjulliewel allemaal voor de leuke reacties! En toch jammer dat ik de erwtensoep heb gemist haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Milou

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 4707

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 10 Mei 2016

Mijn exchange

Landen bezocht: